Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät

0
89

Uusi m300 sarja

Metroliikenteen vuoroväli lyhenee 15.8. alkaen. Samanaikaisesti metrojunat lyhenevät nelivaunuisiksi. Elokuun alkupuolella metroasemien laitureille aletaan kiinnittää uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat junien pysähtymispaikat. Uudistuksilla varaudutaan länsimetron liikenteen aloittamiseen.

Maanantaista 15.8. lähtien metrojunat kulkevat arkisin ruuhka-aikaan linjoilla Ruoholahti–Vuosaari ja Kamppi–Mellunmäki viiden minuutin vuorovälillä siten, että junat kulkevat linjojen yhteisellä osuudella Kampista Itäkeskukseen 2,5 minuutin välein. Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan metron vuoroväli välillä Ruoholahti–Itäkeskus on 3-4 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 7,5 minuuttia. Iltaisin ja sunnuntaisin vuoroväli välillä Ruoholahti–Itäkeskus on 5 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 10 minuuttia.

Jatkossa Mellunmäestä länteen kulkevat junat menevät kääntöraiteelle jo Kampissa. Mellunmäestä Ruoholahteen matkustavat voivat vaihtaa Kampissa Ruoholahteen menevään junaan, joka lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua.

Lyhemmän vuorovälin vuoksi keskimääräinen odotusaika metroasemilla lyhenee, mutta samalla esimerkiksi sulkeutuvien ovien väliin juokseminen viivästyttää metroliikennettä nykyistä herkemmin. Viivästyksiä pyritään vähentämään teippaamalla metroasemien laiturialueille uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat metrojunien pysähtymispaikat. Tarrat kiinnitetään sille alueelle, jonne juna ei jatkossa pysähdy. Tarrat helpottavat matkustajia odottamaan saapuvaa junaa oikeassa kohdassa laituria. Aikataulusyistä junat eivät voi jäädä odottamaan matkustajia, jotka odottavat junaa pysähtymispaikkojen ulkopuolella.

Junan pysähtymispaikan ilmaisevista lattiatarroista kerättiin matkustajapalautetta, jonka perusteella tarrojen ulkonäköä ja kieliasua muutettiin. Ensimmäiset tarrat liimataan Itäkeskuksen asemalle keskiviikon vastaisena yönä. Lisäksi koko metrokaluston oviin liimataan tarroja, joilla muistutetaan matkustajia olemaan viivyttämättä ovien sulkeutumista.

Myöhemmin syksyllä alkaa koko metron kiinteän opastejärjestämän uudistaminen entistä selkeämmäksi. Samalla opasteiden ulkoasu muuttuu jonkin verran tukemaan joukkoliikenteen yhtenäistä matkaketjua pääkaupunkiseudulla. Metroasemien opasteiden päävärinä säilyy kuitenkin jatkossakin tuttu punaoranssi.

Vuorovälin ja metrojunien lyhenemisen alkuvaiheessa osa metrojunankuljettajista tulee toimimaan asemaisäntinä ruuhka-aikoina vilkkaimmilla metroasemilla. Asemaisännät neuvovat matkustajia mm. odottamaan junaa oikeassa kohdassa laituria.

Länsimetron liikennöinti ei käynnisty 15.8., kuten alun perin oli suunniteltu. Tiheämpi vuoroväli ja lyhemmät junat otetaan kuitenkin käyttöön alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Myös idän liityntäliikenteen aikataulut muuttuvat 15.8. tämän mukaisesti. 2,5 minuutin vuoroväliä testattiin metrossa jo kesäkuussa. Testauksessa liikenne sujui ongelmitta.